Nákupy bez front
Poslechněte si text.
Nákupy bez front (.mp3)
Pokud byste měli potíže s porozuměním, přečtěte si text.
Nakupování v internetových obchodech je stále populárnější. Jednoznačnou výhodou internetových nákupů je bezkonkurenční komfort, mnohdy i nabídka s výhodnější cenou oproti klasickým obchodům. Na druhé straně je nevýhodou, že spotřebitel si nemůže na místě nakoupené zboží osobně osahat a prohlédnout a následně může být problém i reklamace.
Poptávka po zboží prodávaném na internetu se v ČR rozšiřuje. Provozovatelé e-shopů tedy musejí být při výběru komodit obezřetní. IT produkty, elektro či mobilní telefony znamenají pro obchodníky pouze minimální marži a mnoho obchodů s tímto zbožím krachuje. V současnosti se na internetu daří značkovému a luxusnímu zboží. Velký potenciál lze najít také v prodeji osobních automobilů, oblečení či potravin. Konkurenční boj na scéně internetového obchodování má za následek, že marže u většiny zboží jsou podstatně nižší než v případech kamenných obchodů. Prodejci tak stojí před klíčovým rozhodnutím, která komodita je pro ně nejvhodnější.
„Na internetový trh vstupují velcí hráči, které jsme dosud znali pouze z kamenných prodejen a obchodních domů. Bez silného investora tedy může nový e-shop přežít pouze v případě, že bude něčím výjimečný,“ vysvětluje Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která provozuje např. obchody Parfemy.cz, Sperky.cz či Hodinky.cz.
Nestabilita a problémy s cash-flow trápí tuzemské internetové prodejce. Problémy už nemají jen majitelé menších e-shopů, ale i někteří velcí hráči. Mezi jejich nejčastější problémy patří vysoké investice spojené s rozvojem podnikání, stále se snižující marže, pokles efektivity internetových reklam, nekvalitní služby dopravců atd.
Z hlediska konkurence a rychlosti změn je internetový trh mnohem dynamičtější než trh klasický. Prodejci jsou tak nuceni sledovat trendy a inovovat, což znamená milionové investice. Z hlediska vývoje konkurenčního trhu proto bude mít v brzké době dominanci několik silných internetových hráčů, kteří se budou specializovat na užší segment než v minulosti.
Podle Nákupy bez front. In Moderní obchod, časopis pro úspěch v prodeji, 2009, roč. 17, č. 1-2, s. 52-53.