Budějovický Budvar - historie a současnost pivovaru

 


Poslechněte si text.           

Budějovický Budvar - historie a současnost pivovaru (.mp3)

 

Pokud byste měli  potíže s porozuměním,  přečtěte si text.

Pivovar Budějovický Budvar je předním světovým výrobcem piva s dlouholetou tradicí, jejíž počátek sahá do 13. století. Jeho přímým předchůdcem byl Český akciový pivovar, který svou první várku uvařil 7. října 1895. Již na konci 19. století byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období prošel pivovar rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další.  Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. 

Od 20. let minulého století dobýval pivovar trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky „Český budějovický granát“, „Budweiser Bier“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality.  Díky popularitě ležáku značky „Budvar“ se pivovar v roce 1936 přejmenoval na „Budvar - Český akciový pivovar České Budějovice“.

Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn a následně rozšířen o další  pivovary do podoby Jihočeských pivovarů. V roce 1967 byl z majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku, vyčleněn majetek původního akciového pivovaru  a vznikl samostatný právní subjekt „Budějovický Budvar, n. p.“ orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji, jak na domácím trhu, tak i  na trzích zahraničních, došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařil výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Národní podnik „Budějovický Budvar“ je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2009 vystavil  Budějovický Budvar téměř 1,3 mil. hektolitrů piva.

Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh. V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky „Pardál“ a v roce 2009 světlý ležák „Pardál Echt“ . Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar také výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky „Carlsberg“ pro Českou republiku..

Pivovar každoročně navštíví více než 40 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice „Příběh budějovického piva“ přibližuje historii i současnost českobudějovického piva prostřednictvím velkoplošných projekcí  a 3D filmu.

                                             Podle http://budweiser-budvar.cz/o-nas/historie-a-soucasnost.html, 7.9.2011