III. Priority dobrého odbytu
Všechna cvičení se otevřou v novém okně prohlížeče. Zkontrolujte, zda ve vašem prohlížeči není aktivována funkce "popup-blocker".
a) Poslechněte si text.
Reakce firem na zákaznické požadavky (.mp3)
Pokud byste měli potíže s porozuměním, přečtěte si text.
Reakce firem na zákaznické požadavky
Po generaci X a Y nastupuje generace G podle anglického „generosity“, tedy štědrost. Potěšit, pomoci, podarovat či slevit v reálném nebo on-line světě jsou jedny z hlavních tipů pro nový rok. Společnost Trendwatching.com, která se zaměřuje na identifikaci a sledování globálních trendů spotřebitelské společnosti, vydala souhrnný soupis 11 klíčových trendů pro rok 2011.
Řada trendů vyrůstá z mohutného kultu štědrosti a velkorysosti, proto nejsnazším způsobem, jak oslovit zákazníka, se stávají náhodné činy velkorysosti. Zákazníci touží po skutečných prožitcích, po lidském dotyku. Jestliže značka nahodile zaplatí jejich účet nebo ho překvapí dárkem, jedná se o jedny z nejefektivnějších způsobů spojení s (potenciálními) zákazníky.
K naplnění této strategie přispívá fakt, že značky musí opravdu vědět, co se děje v hlavách spotřebitelů – což hodně z nich odkrývá na sociálních sítích. A stejné sociální sítě se o tomto dobrodiní mohou šířit dále.
Například květinová donášková služba Interflora ve Velké Británii spustila kampaň s pomocí Twitteru s cílem obšťastnit vybrané uživatele. Interflora monitorovala příspěvky na Twitteru s ohledem na ty, kteří se jevili, jako by potřebovali povzbudit. Těm pak poslala jako překvapení kytici.
Podle Reakce firem na zákaznické požadavky. Trendy chování spotřebitelů v tomto roce. In Trend. Marketing, 2011, č. 1, s. 42-44.
b} Uveďte, zda se následující tvrzení vyskytla v textu
d) Přečtěte si následující text:
Nová služba pro vyšší prodej
Zákazníci velkoobchodního řetězce Makro mohou využívat nové služby Transport + a nechat si dovézt veškeré spotřebiče až do svých provozoven či kanceláří.
Novinka zahrnuje kromě dopravy přímo na místo určení i montáž a instalaci nových výrobků či nábytku, ale nezapomíná ani na odvoz starého spotřebiče.
Tímto krokem vychází Makro vstříc potřebám profesionálních zákazníků, kteří stále více požadují komplexnost celého transportu.
„Služba se bude vztahovat na celou škálu především nepotravinářských produktů, přibližně na 10 000 artiklů. Je určena pro všechny zákazníky Makra bez rozdílu segmentu či velikosti obratů. „Službu dobře využijí i například kanceláře, které si takto mohou nechat zavézt veškeré potřeby pro svůj provoz“, uvádí Aleš Drábek, ředitel pro řízení vztahů se zákazníky společnosti Makro Cash & Carry ČR.
Doposud Makro doručovalo výrobky jen k provozovně zákazníka. Nová dovážková služba garantuje zákazníkům doručení za druhé dveře, tedy přímo na místo určení – do provozovny či kanceláře, včetně veškeré instalace, odborné montáže a dovozu výrobků v předem domluveném čase.
Transport zboží zajišťuje firma Seegmuller Praha. Služba, jež rozšiřuje nabídku servisu, je k dispozici v prodejnách Praha – Stodůlky, Černý Most a Průhonice, dále Liberec, Ústí nad Labem, Hradec Králové, Plzeň, Karlovy Vary a České Budějovice. Rozšíření na všechna centra je naplánováno na leden 2011.
Podle Nová služba pro vyšší prodej. In Moderní obchod, časopis pro úspěch v prodeji, 2010, roč. 18, č. 6, s. 53.
e) Na základě textu doplňte do vět správné údaje
f) Poslechněte si text.
Proti nestálosti spotřebitelů (.mp3)
Pokud byste měli potíže s porozuměním, přečtěte si text.
Proti nestálosti spotřebitelů
Díky internetu je spotřebitel lépe informován o nabízených výrobcích v prodejně a ví, co chce, již při vstupu do prodejny. Nastala éra spotřebitele – uživatele. Spotřebitel se stává racionálnějším, nepodléhá snadno nákupním podnětům, proto je třeba na něho působit přesvědčivými argumenty. Je nezbytné posílit úroveň přímého poradenství s odborníky, kteří mohou zodpovědět konkrétní otázky.
Spotřebitel je přelétavý. Chce také zvýšit efektivitu nakupování a rychle najít to, co hledá, a to zejména v sortimentu potravin. Dříve se obchodní společnosti snažily, aby spotřebitel více bloudil mezi regály a nechal se zlákat vystavenými výrobky k nákupu. V dnešní době mění zákazníci své nákupní chování a v důsledku toho mění obchodní společnosti svou strategii. Například v hypermarketu Auchan ve Vélizy 2 je zákazníkům nabídnuta možnost zvolit si optimální nákupní trasu v prodejně na interaktivním panelu „easy shopping“ podle nákupů, které hodlají realizovat.
Podle Zážitky a informace v místě prodeje. In Moderní obchod, časopis pro úspěch v prodeji, 2010, roč. 18, č. 11, s. 54-55.