IV. Internetový obchod

 


Všechna cvičení se otevřou v novém okně prohlížeče. Zkontrolujte, zda ve vašem prohlížeči není aktivována funkce "popup-blocker".


a) Poslechněte si text.


Internetové vyhledávače (.mp3)

 

Pokud byste měli potíže s porozuměním, přečtěte si text.

 

 

Internetové vyhledávače

 

Na tuzemském internetu v poslední době přibývá vyhledávačů zboží a portálů porovnávajících e-shopy. Zájemcům o online nakupování se vyhledávače snaží nabízet komplexní informace o internetových obchodech, aktuálních cenách produktů a úrovni služeb. Význam těchto portálů, které dodávají konkurenčnímu boji mezi e-shopy nový náboj, postupně roste a provozovatelé internetových obchodů jim věnují stále větší pozornost. Do marketinku a reklamy investují tuzemské e-shopy každým rokem miliony korun. Snaží se přilákat nové zákazníky a udržet je kvalitou služeb. Vhodným nástrojem k oslovení cílové skupiny jsou právě portály, které seskupují informace o internetových obchodech a nabízejí je zákazníkům v utříděné a přehledné formě. Postupně je využívá stále více lidí a pro tuzemské e-shopy začínají mít velkou váhu.

Pro kvalitní e-shopy jsou vyhledávače zboží šancí, jak mohou předčit slabší konkurenty. V hodnocení se pozornost nejčastěji obrací ke kvalitě nabízeného sortimentu, skladovosti zboží, včasnému vyřízení objednávky, rychlosti dodání, vstřícnosti v případě reklamací a nabídce nadstandardních služeb. „Naši zákazníci vybírají zboží podle cen, recenzí a hodnocení e-shopů, přičemž nerozlišují velikost e-shopů. Ve většině případů se však na vyšších příčkách zobrazují větší e-shopy, které nabízejí produkty za nižší ceny. Proto naši zákazníci nakupují spíše ve větších obchodech,“ sdělila Petra Denkeová, manažerka projektu Seznamzbozi.cz, podle které mohou být menší e-shopy pro zákazníka atraktivní především svou pružností. „Obecně platí pravidlo, že spokojený zákazník mlčí, nespokojený zákazník píše. Mně osobně jsou sympatické e-shopy, které kritiku řeší,“ doplnil David Holeček, jednatel portálu Hledejceny.cz.

 

Podle Internetové vyhledávače. In Moderní obchod, časopis pro úspěch v prodeji, 2009, roč. 17, č. 6, s. 44.



b) Řekněte, zda se následující informace vyskytly v textu

 

 

c) Doplňte v textu chybějící informace


 

d) Poslechněte si text.

OKAY

Nákupy bez front (.mp3)


 

Pokud byste měli potíže s porozuměním, přečtěte si text.



 

Nákupy bez front

 

Nakupování v internetových obchodech je stále populárnější. Jednoznačnou výhodou internetových nákupů je bezkonkurenční komfort, mnohdy i nabídka s výhodnější cenou oproti klasickým obchodům. Na druhé straně je nevýhodou, že spotřebitel si nemůže na místě nakoupené zboží osobně osahat a prohlédnout a následně může být problém i reklamace.

Poptávka po zboží prodávaném na internetu se v ČR rozšiřuje. Provozovatelé e-shopů tedy musejí být při výběru komodit obezřetní. IT produkty, elektro či mobilní telefony znamenají pro obchodníky pouze minimální marži a mnoho obchodů s tímto zbožím krachuje. V současnosti se na internetu daří značkovému a luxusnímu zboží. Velký potenciál lze najít také v prodeji osobních automobilů, oblečení či potravin. Konkurenční boj na scéně internetového obchodování má za následek, že marže u většiny zboží jsou podstatně nižší než v případech kamenných obchodů. Prodejci tak stojí před klíčovým rozhodnutím, která komodita je pro ně nejvhodnější.

„Na internetový trh vstupují velcí hráči, které jsme dosud znali pouze z kamenných prodejen a obchodních domů. Bez silného investora tedy může nový e-shop přežít pouze v případě, že bude něčím výjimečný,“ vysvětluje Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která provozuje např. obchody Parfemy.cz, Sperky.cz či Hodinky.cz.

Nestabilita a problémy s cash-flow trápí tuzemské internetové prodejce. Problémy už nemají jen majitelé menších e-shopů, ale i někteří velcí hráči. Mezi jejich nejčastější problémy patří vysoké investice spojené s rozvojem podnikání, stále se snižující marže, pokles efektivity internetových reklam, nekvalitní služby dopravců atd.

Z hlediska konkurence a rychlosti změn je internetový trh mnohem dynamičtější než trh klasický. Prodejci jsou tak nuceni sledovat trendy a inovovat, což znamená milionové investice. Z hlediska vývoje konkurenčního trhu proto bude mít v brzké době dominanci několik silných internetových hráčů, kteří se budou specializovat na užší segment než v minulosti.

 

Podle Nákupy bez front. In Moderní obchod, časopis pro úspěch v prodeji, 2009, roč. 17, č. 1-2, s. 52-53.


 

e) Doplňte do vět podle textu správné informace


 

f) Gramatické cvičení